E-Fatura Uygulaması Hakkında Bilgilendirme

E-Fatura Uygulaması Hakkında Bilgilendirme

Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından 9 Şubat 2021 Tarihli ve 31390 Sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)'nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 526) gereğince,

Eczaneler de dahil olmak üzere, Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleÅŸme imzalayan saÄŸlık hizmeti sunucuları ile medikal malzeme ve ilaç/etken madde temin eden tüm mükelleflerin 1/7/2021 tarihinden itibaren, bu tarihten sonra Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleÅŸme imzalayanların ise söz konusu Kuruma fatura düzenlemeye baÅŸlamadan önce e-fatura uygulamasına geçmek zorunda olduÄŸu bildirilmiÅŸ ve ilgili düzenleme 10.02.2021 tarihli duyurumuz ile BirliÄŸimiz internet sitesinden duyurulmuÅŸtu.

E-fatura uygulamasına geçiÅŸ zorunluluÄŸunun ertelenmesine yönelik Gelir Ä°daresi BaÅŸkanlığı’na iletilen talebimizin henüz sonuçlanmamış olması ve herhangi bir ertelenme durumu olmama ihtimaline karşılık meslektaÅŸlarımızın maÄŸduriyet yaÅŸamamaları adına,  E-fatura uygulaması kapsamında düzenlenen faturaların e-imza ile imzalanması gerektiÄŸi ile bu kapsamda e-imza temin etmemiÅŸ meslektaÅŸlarımızın e-faturaya geçiÅŸ zorunluluÄŸu olan 01.07.2021 tarihinden önce e-imza temin etmelerinin önem arz ettiÄŸi hususu, 02.06.2021 tarih ve 13800 sayılı yazımız ile Bölge Eczacı Odalarımıza bildirilmiÅŸti.

BirliÄŸimiz ve Kolaysoft Teknoloji Ä°ÅŸbirliÄŸi ile meslektaÅŸlarımıza (mevcut eczacikartfatura.com kullanıcıları dahil) 1.000 kontör ücretsiz olarak verilecektir.

Aktivasyon ücretsizdir.

2021-2022 yılı e-defter gönderim ve 10 yıl saklama ücretsizdir.

BaÅŸvuru Adresi: https://www.eczacikartfatura.com/

ÇaÄŸrı Merkezi: 0850 259 98 08

01 Temmuz 2021 tarihi itibariyle E-fatura uygulamasına geçiÅŸ zorunluluÄŸu bulunan eczanelerimiz için, meslektaÅŸlarımızı bilgilendirmek amacıyla aÅŸağıda yer alan bilgilendirme BirliÄŸimizce hazırlanmıştır.

1) E-fatura uygulamasına geçiÅŸin zorunlu olduÄŸu 01 Temmuz 2021 tarihinin ileri bir tarihe ertelenmesi konusu hakkında bilgi;

Gelir Ä°daresi BaÅŸkanlığı ile BirliÄŸimiz arasında sürekli olarak iletiÅŸim kurulmakla birlikte, Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir Ä°daresi BaÅŸkanlığı tarafından 9 Åžubat 2021 Tarihli ve 31390 Sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel TebliÄŸi (Sıra No: 509)'nde DeÄŸiÅŸiklik Yapılmasına Dair TebliÄŸ (Sıra No: 526)’e göre, eczaneler de dahil olmak üzere, Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleÅŸme imzalayan saÄŸlık hizmeti sunucuları ile medikal malzeme ve ilaç/etken madde temin eden tüm mükellefler için 01.07.2021 tarihinde yürürlüÄŸe girecek olan E-fatura uygulamasının ertelenmeyeceÄŸi BirliÄŸimizce deÄŸerlendirilmektedir.

2) Gelir Ä°daresi BaÅŸkanlığı E-Fatura Portalı’ndan e-fatura düzenlenmesinin uygun olup olmadığı konusu hakkında bilgi;

Gelir Ä°daresi BaÅŸkanlığı E-Fatura Portalı’ndan e-fatura düzenlenmesi teknik olarak mümkün olmakla birlikte, Java ve tarayıcı uyum problemleri söz konusu olabilmektedir. Bu sorunları çözebilmek için temel bir bilgisayar bilgisine ihtiyaç duyulabilmektedir. E-fatura sisteminde, gelen ve giden faturaların da E-fatura olması gerekmektedir.

3) Fatura tiplerinin neler olduÄŸu hakkında bilgi;

Fatura alıcısının ve muhatabının e-fatura kullanıcısı olması durumunda iki mükellef arasında e-fatura kullanılmaktadır.

E-arşiv fatura, fatura muhataplarından birinin e-fatura kullanıcısı olmaması durumunda kullanılmaktadır.

E-fatura iki senaryo halinde gerçekleÅŸtirilebilmektedir.

a)      Temel fatura

b)      Ticari fatura

Temel fatura, fatura alıcısının elektronik ortamda reddetme kısıtlamasının bulunduÄŸu fatura senaryosudur. Örnek: Kamu kurumlarına kesilen faturalar (Sosyal Güvenlik Kurumu, Göç Ä°daresi Genel MüdürlüÄŸü vb.)

Ticari fatura, ticari faaliyette bulunan iÅŸletmeler arasında düzenlenebilen faturalardır. Ticari faturalarda, fatura muhatabının faturayı kabul/red etme gibi seçenekleri vardır. Örnek: ecza depoları-eczaneler arasında kesilen faturalar

Yukarıda belirtilen hususlar birlikte deÄŸerlendirildiÄŸinde, e-fatura uygulamasının bir yazılım aracılığı (özel entegratör) ile yürütülmesi veya yönetilmesi gerektiÄŸi sonucuna varılmaktadır.

Gelir Ä°daresi BaÅŸkanlığı E-fatura Portalı, nadiren fatura alan ve düzenleyen mükellefler için uygun olabilmektedir. Ancak, fatura hareketi yoÄŸun olan iÅŸletmelerin özel entegratör firma ile anlaÅŸmasında sayısız fayda bulunmaktadır.

4) Entegratör firma ile mükelleflerce anlaÅŸma yapılmasının zorunlu olup olmadığı konusu hakkında bilgi;

E-fatura mükelleflerinin entegratör firma ile anlaÅŸma yapma zorunluluÄŸu bulunmamakta olup, nadiren fatura alan ve düzenleyen iÅŸletmelerin Gelir Ä°daresi BaÅŸkanlığı E-Fatura Portalı üzerinden ücretsiz e-fatura sistemini kullanmaları mümkündür.

Söz konusu Portal’da;

  • Fatura iÅŸlemleri süresince e-imza kullanma zorunluluÄŸu bulunmaktadır.
  • Tek kullanıcı tarafından kullanılabilmektedir.
  • Geriye dönük fatura düzenlenmesinde sorun yaÅŸanabilmektedir.
  • Düzenlenen faturalar sadece 6 ay saklanabilmektedir.

5) E-fatura uygulaması ile ilgili BirliÄŸimizin çalışmasının olup olmadığı konusu hakkında bilgi;

TEB EczacıKart kullanıcılarına özel Eczacıkart Fatura Platformu bulunmaktadır.

6) E-fatura uygulamasına geçiÅŸ için anlaÅŸma yapılabilecek entegratör firma hakkında bilgi;

Sayısı 100’e yakın özel entegratör firması bulunmakla birlikte, bunların içerisinde eczacılara yönelik özel geliÅŸtirme yapan entegratör firma sayısı yok denecek kadar azdır. BirliÄŸimiz tarafından oluÅŸturulan Eczacıkart Fatura Platformu, meslektaÅŸlarımızın fatura süreçlerinin yönetilmesi konusunda kolay kullanım saÄŸlamaktadır ve meslektaÅŸlarımızın ihtiyaçlarına yönelik olarak sürekli güncellenmektedir.

7) Haziran ayı faturasının e-arÅŸiv fatura olarak mı yoksa e-fatura olarak mı düzenleneceÄŸi konusu hakkında bilgi;

Gelir Ä°daresi BaÅŸkanlığı e-fatura aktivasyon tarihini milad olarak kabul etmektedir. E-fatura uygulamasına 01 Temmuz 2021 tarihi itibari ile dahil olacak olan mükellefler için 5000 TL/30000 TL Portalı (e-arÅŸiv portalı), 07 Temmuz 2021 tarihine kadar aktif kalacaktır. E-fatura aktivasyon tarihinden sonra gelen ve giden faturalar e-fatura olmak zorundadır. E-fatura aktivasyon tarihinden önceki faturalar 5000 TL/30000 TL Portalı (e-arÅŸiv portalı) üzerinden düzenlenebilmektedir. Eczacıkart Fatura Platformu, aktivasyon tarihinin eczacı tarafından belirlenebildiÄŸi, ileriye dönük e-fatura aktivasyon talebinin alınabildiÄŸi ÅŸekilde çalışmaktadır.

Örnek:

  • E-fatura aktivasyon tarihi 01 Temmuz 2021 ise, 30 Haziran 2021 tarihli olarak düzenlenecek fatura, 5000 TL/30000 TL Portalı (e-arÅŸiv fatura) olarak düzenlenebilmektedir. 
  • E-fatura aktivasyon tarihi 27 Haziran 2021 ise, 27 Haziran 2021 tarihinden itibaren düzenlenen faturaların e-fatura olması zorunludur.

8) Eczanelerce, E-imza/mali mühür temin edilmesinin gerekli olup olmadığı konusu hakkında bilgi;

6197 Sayılı Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Kanun gereÄŸi eczaneler bireysel iÅŸletmeler olarak hizmet vermektedir. Bireysel iÅŸletme eczane sahibi eczacının T.C. kimlik numarasının, iÅŸletmenin vergi numarası olması sonucunu doÄŸurmaktadır. Eczanelerde, mali açıdan sorumluluÄŸun ve iÅŸlemlerin eczane sahibi tarafından yürütülmesi gerekmektedir. Dolayısıyla bu iÅŸlemler mali mühür yerine e-imza ile yürütülebilmektedir. E-imzanın kullanım alanı mali mühüre göre daha geniÅŸtir.

Vereseli eczanelerde birden fazla varisin eczane sahibi olması mümkündür. Adi ortaklık üzerinden kurulan vereseli eczaneler için mali mühür temin edilmesi gerekmektedir.

9) E-fatura iÅŸlemlerinin yürütülmesinde kullanılacak e-imzanın aktif olup olmadığının test edilebilme yöntemi hakkında bilgi;

Meslektaşlarımız, aşağıda yer alan link aracılığıyla e-imzalarının aktif olup olmadığını test edebilmektedirler.

https://www.eczacikartfatura.com/eczacikart-giris

10) Özel bir entegratör firma ile anlaÅŸma saÄŸlamış mükellef tarafından, Gelir Ä°daresi BaÅŸkanlığı E-Fatura Portalı üzerinden e-fatura düzenlenmesinin mümkün olup olmadığı konusu hakkında bilgi;

01 Temmuz 2021 tarihi itibariyle e-fatura mükellefi olacak olan eczanelerimizin, özel entegratör firma aracılığıyla veya Gelir Ä°daresi BaÅŸkanlığı E-Fatura Portalı üzerinden E-fatura düzenleyebilmeleri mümkündür. E-fatura mükelleflerinin düzenleyecekleri faturalar için tek bir yöntemi tercih etmeleri gerekmekte olup, birden fazla yöntemle e-fatura iÅŸlemleri takip edilemez. Yöntemler arasında geçiÅŸ mümkündür.

11) AnlaÅŸma yapılan entegratör firmanın kullanılan eczane otomasyon programı ile uyumlu olmasının gerekip gerekmediÄŸi konusu hakkında bilgi;

Tüm bu uygulamaların birbirinden bağımsız çalışan uygulamalar olmasından kaynaklı olarak; Eczacıkart Fatura Platformu, eczane e-fatura iÅŸ ve iÅŸlemlerinin yürütülmesi bakımından tek başına yeterlidir.