TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ’NDEN TAKVİYE EDİCİ GIDA REKLAMLARINDA YER ALAN ÜNLÜLERE AÇIK MEKTUP

TÜRK ECZACILARI BÄ°RLİĞİ’NDEN TAKVÄ°YE EDÄ°CÄ° GIDA REKLAMLARINDA

YER ALAN ÜNLÜLERE AÇIK MEKTUP

COVID-19 pandemisi tüm dünyayı etkisi altına aldı. Tüm dünya ile birlikte hayatlarımızın yeniden ÅŸekillenmesine ÅŸahitlik ettik, rutinimiz deÄŸiÅŸti, normal kelimesinin yanına eski ve yeni gibi kelimeler ekledik. Her ÅŸeye raÄŸmen umut var elbette. Çünkü biliyoruz ki gecesini gündüzüne katan saÄŸlık çalışanları var, laboratuvarlarda  aşı ve ilaç geliÅŸtirmek için dur durak bilmeden çalışan bilim insanları var.

Pandemi bizlere pek çok ÅŸey öÄŸretti. SaÄŸlığın deÄŸerini, bilimin ışığında yol yürümenin önemini bir kez daha kavradık. Biz saÄŸlık çalışanları, salgının ilk gününden bu yana canla baÅŸla çalıştık. Yeri geldi günlerce ailemizi görmedik, aylarca sevdiklerimizden uzakta kaldık, ama ne olursa olsun halk saÄŸlığına katkı sunmak adına çalışmaya devam ettik. Bunları siz de biliyorsunuz, belki de bizleri alkışlayanlar arasında siz de vardınız.

SaÄŸlık çalışanları olarak sadece salgınla mücadele etmiyoruz. Cehalet, bilim düÅŸmanlığı, aşı karşıtlığı/kararsızlığı gibi içinde bulunduÄŸumuz yüzyılda konuÅŸulması dahi abes olan konularla da mücadele ediyoruz. COVID-19’un hayatımıza girmesiyle birlikte çok anlaşılır bir ÅŸekilde herkes daha saÄŸlıklı olmanın, kendini koruma altına almanın yollarını aramaya baÅŸladı. Bu yollardan birisi de doÄŸal organik ve zararsız olduÄŸu iddiasıyla sunulan bitkisel ürünler, vitaminler, mineraller ve gıda takviyeleridir. Pek tabii ki, insanların saÄŸlığını korumak adına arayışa girmesinden daha doÄŸal bir ÅŸey olamaz; fakat bunu istismar etmek ya da reklam ve pazarlama tekniÄŸi ile aşırı ve bilinçsiz tüketimine sebebiyet vermek geri dönüÅŸü olmayan saÄŸlık sorunlarına hatta ölümlere neden olabilmektedir. Nitekim ülkemizde bu tarz ürünlerin yanlış kullanımı sonrası medyaya da yansıyan ciddi saÄŸlık sorunları hatta ölümler meydana gelmiÅŸtir.

SaÄŸlık çalışanları pandemiyle mücadele ederken aynı zamanda yanlış bilgiyle de mücadele ediyor. SaÄŸlığın tam anlamıyla korunması için koruyucu saÄŸlık hizmetlerinin yanı sıra insanların saÄŸlık okuryazarlığı seviyesinin de yükseltilmesi için çabalara ihtiyaç vardır. SaÄŸlık Bakanlığı tarafından 2018 yılında yapılan “Türkiye SaÄŸlık Okuryazarlığı Düzeyi ve Ä°liÅŸkili Faktörleri AraÅŸtırması”na göre Türkiye’de yaklaşık olarak her 10 kiÅŸiden 7’sinin saÄŸlık okuryazarlığı düzeyi düÅŸük. SaÄŸlık okuryazarlığı konusunda bu ve buna benzer araÅŸtırmaların gerçekliÄŸi önümüzde duruyorken içindeki etken madde dolayısıyla ilaç olan bu ürünlerin reklamlarının halk saÄŸlığına zarar verecek olmasını da düÅŸünmeden edemiyoruz.

SaÄŸlık meslek örgütü ve eczacıların temsilcisi olan Türk Eczacıları BirliÄŸi olarak sizlerden bilinçsiz tüketimin ve halk saÄŸlığını riskinin ortadan kaldırılması adına bu tarz ürünlerin reklamlarında yer almamanızı rica ediyor, çalışmalarınızda baÅŸarılar diliyoruz.

TÜRK ECZACILARI BÄ°RLİĞİ